Батькам

Поради щодо оптимізації діяльності мозку дитини

Пам’ятка для батьків

 

Права півкуля мозку, яка контролює прояви ініціативи, творчості й уяви, відпові­дає за сприймання кольорів, музики і відчуття ритму, неймовірно чутлива. І вона активі­зується лише за певних умов. Тож процес навчання дитини має стати сценою, де перші ролі гратимуть почуття й уява, а всю інформацію подаватимуть й засвоюватимуть в ігро­вій формі.

Атмосфера любові, доброзичлива усмішка, ігри, відсутність емоційного напруження і глибоке розслаблення — важливі умови для успішних занять із дітьми!

Готуючи дитину до школи, дорослим необхідно засвоїти низку беззаперечних твер­джень:

Добре влаштований мозок вартий більшого, аніж добре наповнений мозок.

Нерухома дитина не навчається. Будь-яку нову інформацію дошкільник має за­кріплювати через рух.

Лінощі дитини — це сигнал про негаразди в педагогічної діяльності дорослого, зо­крема недоцільність обраної методики роботи з дитиною.

Використання кінезіологічних вправ на гармонізацію взаємодії півкуль мозку сприятиме успішному навчанню дітей навіть із мозковими дисфункціями.

Жити для дитини і діяти разом з нею — це головне правило батьків, які прагнуть, аби їхня дитина була всебічно розвиненою та щасливою.

 

Комплекс кінезіологічних вправ для дітей дошкільного віку

 

ВПРАВИ ДЛЯ ГАРМОНІЗАЦІЇ РОБОТИ ПІВКУЛЬ ГОЛОВНОГО МОЗКУ

Стрибки на місці

Дитина стрибає, змінюючи співвідношень рук і ніг по циклах:

  • перший — ноги разом, руки нарізно;
  • другий — ноги нарізно, руки вздовж луба;
  • третій — ноги разом, руки вздовж тулу
  • четвертий — ноги нарізно, руки нарізне Увага! Вправу потрібно виконувати з одночасними рухами рук і ніг. У межах кожного циклу варто здійснити чотири-п’ять стрибків.

Парад

Дитина крокує, рахуючи «раз-два-три чотири» — це один цикл крокування. Усього циклів — чотири, у кожному з яких на певний ранок дитина додає оплеск у долоні: перший цикл — на рахунок «раз»;

  • другий цикл — на рахунок «два»;
  • третій цикл — на рахунок «три»;
  • четвертий цикл — на рахунок «чотири».

Вправу слід повторити чотири рази.

Змійка

Дитина крокує, а потім біжить «змійкою», зі зміною напрямку руху за командою дорослого або виконуючи поворот кругом під час бігу.

Увага! Вправу можна ускладнити ходьбою або бігом «змійкою» на носках.

Лабіринт

Дитина обходить стільці, рухаючись уперед у кілька способів:

  • праворуч, ліворуч від стільця;
  • над стільцем, під ним.

Увага! Під час виконання вправи обов’язково слід промовляти вголос усі дії.

Млин

Дитина виконує одночасні кругові рухи рукою і ногою у кілька способів:

  • лівою рукою і лівою ногою;
  • правою рукою і правою ногою;
  • лівою рукою і правою ногою;
  • правою рукою і лівою ногою.

Спочатку кругові рухи рукою і ногою дитина виконує вперед, потім назад. Відтак ускладнено — рукою вперед, а ногою назад і навпаки.

Увага! Вправу слід виконувати так, аби під час кругових рухів рука і протилежна їй нога рухалися одночасно з обертанням очей праворуч, ліворуч, угору, вниз. Дихання довільне.

 

Циганочка

Вихідне положення — стоячи, ноги на ширині плечей. Дитина торкається правою рукою до піднятого лівого коліна й повертається у вихідне положення. Потім ззаду торкається лівою рукою до правої п’яти, при цьому зігнуту в коліні праву ногу відводить назад. Відтак повертається у вихідне положення. Потім виконує вправу для лівої руки і правого коліна, правої руки і лівої п’яти.

Увесь цикл вправи слід виконати тричі.

Руки — ноги

Дитина стрибає з просуванням уперед, використовуючи як орієнтир лінію на підлозі між стопами ніг, у кілька способів:

  • ноги разом, руки нарізно;
  • ноги нарізно, руки вздовж тулуба;
  • ноги разом, руки вздовж тулуба;
  • ноги нарізно, руки нарізно.

Вправу можна повторити кілька разів.

Перехресне крокування

Вправа складається з п’яти послідовних ци­клів. На кожен цикл дитина повільно крокує, ра­хуючи до 12-ти і виконує певні рухи руками:

перший, третій і п’ятий цикли — дитина на кожен крок торкається то правою, то лівою рукою протилежного коліна (пере­хресні рухи);

другий і четвертий цикли — дитина на кожен крок по черзі торкається то пра­вою, то лівою рукою однойменного колі­на (односторонні рухи).

Увага! Починати і завершувати вправу по­трібно циклом із перехресними рухами.

Людина-павук

Дитина стає обличчям до стіни, ноги на ширині плечей, долоні кладе на стіну на рівні очей. Далі пересувається вздовж стіни праворуч, потім — ліворуч приставним кроком, рухи рук і ніг — паралельні. Відтак дитина робить рух лівою рукою і крок правою ногою, правою рукою і лівою ногою.

Уважні звірята

Дитина крокує, високо піднімаючи коліна й торкаючись правою рукою лівої ноги, а лівою — правої (шість пар рухів). Потім крокує, торкаючись правою рукою правого коліна, лівою — ліво-го коліна (шість пар рухів).

Увага! Вправу слід закінчити перехресним торканням.

ВПРАВИ ДЛЯ ЗНЯТТЯ ЕМОЦІЙНОГО НАПРУЖЕННЯ

Сніговик

Дитина уявляє, що вона — щойно зліплений сніговик, тіло якого тверде, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонце, і сніговик почав танути. Спочатку сніговик «тане» — дитина голову нахиляє вбік, потім опускає плечі, руки розслаблені тощо. Наприкінці вправи дитина м’яко падає на підлогу і вдає калюжку води — розслабляється.

Відтак дитина уявляє, що пригріло сонечко, вода в калюжах почала випаровуватися і пере-творилася на легку хмаринку. Подув вітер і погнав хмарку небом: дитина піднімається й легко біжить, удаючи хмаринку

Дерево

Вихідне положення — сидячи навпочіпки. Дитина ховає голову в коліна, обхопивши їх рука-ми. Уявляє, що вона — насіннячко, яке поступово проростає і перетворюється на дерево. Дитина повільно піднімається на ноги, потім розпрямлює тіло, витягує руки вгору. Відтак напружує тіло і ви¬тягується. Подув вітер, і дерево почало розгойдуватися: дитина розгойдується в різні боки. Вітер стих, і дерево завмерло: дитина вдає завмерле дерево.

Солдат і лялька

Вихідне положення — стоячи. Дитина стає струнко, як солдат, завмирає в цій позі, ніби одерев’янівши. Відтак нахиляється вперед і розслаблює руки, щоб вони бовталися, як ганчірки. Відтак злегка згинає коліна і відчуває, як її кістки стають м’якими, а суглоби дуже рухомими: стає м’якою й рухливою, як лялька. Відтак знову відтворює образ солдата — стрункого й негнучкого, немов із дерева.

 

 

 

 

Дитина поперемінно відчуває себе то солда­том, то лялькою — доти, доки не відчує, що ціл­ком розслабилася.

Зриваємо яблука

Дитина стоячи уявляє, що перед нею росте яблуня з чудовими великими яблуками. Яблука висять прямо над головою, але без зусиль діста­ти їх не вдається. Дитина дивиться на уявну яблу­ню — зокрема на велике яблуко, що висить угорі праворуч. Дитина тягнеться правою рукою яко­мога вище, піднімається навшпиньки і робить різ- і кий вдих. Удає, що зриває яблуко. Потім нагина- [ ється і вдає, що кладе яблуко в кошик, що стоїть на землі. Відтак повільно видихає.

Увага! Вправу слід повторити для лівої руки.

Свічка

Дитина уявляє, що перед нею стоїть велика свічка. Робить глибокий вдих і намагається од­ним видихом задути уявну свічку. Відтак уявляє перед собою п’ять маленьких свічок. Робить гли­бокий вдих і задуває ці свічки маленькими пор­ціями видиху.

Пірнальник

Дитина стоячи робить глибокий вдих, затри­мує дихання, при цьому закриває ніс пальцями. Присідає, удаючи пірнання у воду. Рахує до п’яти і «виринає» — відкриває ніс і робить видих.

ВПРАВИ ДЛЯ ЗБІЛЬШЕННЯ ЕНЕРГІЇ ТІЛА

Кнопки мозку

Дитина щільно притискає пальцями лівої руки пупок, пальцями правої руки круговими ру­хами масажує точку над другим ребром зверху — у місці його з’єднання з грудною кліткою. Потім міняє руки і знову виконує масаж. Відтак маса­жує дві точки одночасно у два способи:

® в одному напрямку;

® у різних напрямках.

Гаки

Дитина схрещує руки долонями одна до од­ної, зчіплює пальці в замок. Притискує долоні до грудей, перехрещуючи стопи ніг. При цьому очі заплющує й «дивиться» в стелю. Відтак долоні вивертає від себе, перехрещуючи стопи ніг в ін­ший бік.

Позіхання

Дитина заплющує очі, широко позіхаючи. При цьому кінчиками пальців масажує напружені зони верхньої та нижньої щелеп. Позіхає глибоко і звучно.

Вправу слід повторити три-шість разів.

Дитина поперемінно відчуває себе то солда­том, то лялькою — доти, доки не відчує, що ціл­ком розслабилася.

Зриваємо яблука

Дитина стоячи уявляє, що перед нею росте яблуня з чудовими великими яблуками. Яблука висять прямо над головою, але без зусиль діста­ти їх не вдається. Дитина дивиться на уявну яблу­ню — зокрема на велике яблуко, що Кнопки балансу

Двома пальцями однієї руки дитина натис на поглиблення з боку основи щелепи за вупи раковиною, а іншу руку кладе на пупок. Че хвилину, міняючи руки, робить те саме з гірі лежного боку основи щелепи.

 

ВПРАВИ ДЛЯ СТИМУЛЮВАННЯ МОЗКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (МАСАЖНІ ВПРАВИ)

Масаж голови

Дитина масажує лівою рукою правий біг лови, а правою — лівий бік. Спочатку поглад> потім розтирає, а відтак розминає, тобто зру шкіру голови. Закінчує вправу погладжувальн: рухами.

Під час масажу можна робити рухи як р альні (від маківки до потилиці), так і поперечні

Масаж вух

Дитина відтягує вниз мочки вушних р; вин. Потім потягує вгору верхівки вух. Узявп за середину вух, відтягує їх уперед-назад, у ст< ни. Масаж можна здійснювати як «прямий» (і вою рукою праве вухо, лівою — ліве), так і ш хресний (лівою рукою праве вухо і навпаки).

Масаж щік

Указівними й середніми пальцями обох дитина одночасно «малює» кола по контуру щ:

Масаж чола й підборіддя

Вказівними і середніми пальцями обох дитина одночасно «малює» кола по контуру / і на підборідді, виконуючи рухи в протилеж ] напрямках.

Ескімоський масаж

Вправа «Грибок». Середнім і вказівним гі цями дитина ритмічно натискає на кінчик н сплющуючи його, і знову відпускає. При ць промовляє жартівливий текст:

Виріс на щоках грибок,

Та не хоче в козубок!

Вправа «Танок». Великим і вказівним п цями дитина ритмічно згинає ніс вправо-в; угору-вниз, промовляючи текст:

Носик, носик, нахиляйся,

Та на місце повертайся!

Вправа «Дзига». Великим і вказівним п цями дитина обертає кінчик носа спочатку в с бік, потім в інший, промовляючи текст:

Дзига, дзига, покрутись.

Як стомилась — зупинись!

Загальна тривалість вправи — 1-2 хвилин

Примітка. Кожну вправу слід робити на повільний рах вихователя до 10.